Van bus tot camper: deel 1

  03 jan 2018   geen reacties
  

Na ruim 2 maanden klussen is het zover: de kampeerbus is klaar! Althans.., voor zover een dergelijk project, net als een huis, ooit echt ‘klaar’ kan zijn. Er blijft immers altijd wat te wensen over. In een paar posts zal ik jullie meenemen in het ombouwproces. Vandaag begin ik bij waar het allemaal begon: de bestelbus.

transporter-proefrit-Het uitgangspunt was een niet-verlengde bestelbus. Een dergelijke auto blijft onder de 2 meter hoogte en is korter dan 5 meter. Dit heeft veel voordelen. Niet alleen kun je er overal mee komen waar ook een personenauto komt, het scheelt ook veel tol en kosten bij veerboten. Hoewel ik een Toyota-man ben en de HiAce een prima werkpaard is, viel deze toch snel af. Voor een luxe camper die ook veel (snelweg)kilometers zal gaan maken, is het model te weinig gecultiveerd en het motorvermogen is te laag. Ook Mercedes (te duur en onbetrouwbare elektronica), Renault/Opel (te weinig geraffineerd) en Frans/Italiaanse (te kleine laadruimte) alternatieven vielen af. De beste keuze bleek de moeder-aller-buscampers, het ‘Volkswagenbusje’ Transporter. Om precies te zijn generatie T5 (2003-2015).

Waarom een Transporter T5?

  • Groot occasionaanbod
  • Relatief hoge betrouwbaarheid
  • Elke monteur, ook in afgelegen gebieden, kan eraan sleutelen
  • Veel luxe uitgeruste exemplaren
  • Met hoger motorvermogen te krijgen
  • Wegligging en comfort zijn van hoger niveau dan concurrenten
  • Groot aanbod passende camperaccessoires
  • Hoge restwaarde door populariteit als camper

Ik zocht naar een bus die aan de buitenkant best kaal mocht zijn, maar wel voorzien van enkele belangrijke veiligheids- en comfortverhogende opties:

  • ABS, airbags en ESP
  • Airco en cruise control
  • Parkeersensoren
  • Géén trekhaak (ja, je leest het goed; die monteren we later zelf wel. Als een bestelbus een trekhaak heeft, is die vaak intensief gebruikt voor het trekken van zware aanhangers. Dat is niet bevorderlijk voor de technische conditie van de auto)

Specifiek voor de ombouw tot camper kwamen daar de volgende aanvullende wensen bij:

  • Enkele cabine (scheelt het verwijderen van een achterbank)
  • Dubbele deuren achter (compacter te openen dan een klep)
  • Ruiten in de achterdeuren en bij voorkeur ook midden-achter
  • Minimaal 125 pk vanwege het gewicht (na ombouw ca. 2100 kg)
  • Roetfilter (anders kom je veel steden niet meer in)
  • Standkachel

Als je zelf op zoek gaat naar een T5, let dan op het volgende:

  • Check de bus op roest, vooral langs de spatborden, bij de tankdop, in de dorpel achter de schuifdeur en bij de achterruitenwissers
  • Als de 2.5 TDI voorzien is van automaat, dan is dit een zwak punt (en dure reparatie als-ie stuk gaat), evenals de roetfilter (maar dat geldt voor alle auto’s)
  • Koop een bus met een sluitende onderhoudshistorie
  • Hoe jonger, hoe beter voor de restwaarde: de ombouw wordt immers ook nieuw (let wel op de kilometerstand en de BPM-naheffing)

Uiteindelijk kwamen we uit bij een prachtige zilveren 2.5 TDI 130 pk, met als cadeautje een automaat (fingers crossed) en een ingebouwd (maar natuurlijk wel wat verouderd) fabrieksnavigatiesysteem. De motor betreft een vijfcilinder met een enorme bak aan trekkracht, die sleurt ons de hoogste bergen wel op! De bus is van januari 2010 en dus relatief jong. Het enige waar ik me even overheen moest zetten was de meer basic look door de zwarte bumpers, maar anderen noemen dit ‘stoer’. De laadruimte was ongeschonden: de auto had dienstgedaan als mobiel kantoor.

Leverancier Koppejan Auto’s in Nijkerk, specialist in Transporters, was zo behulpzaam om de vaste tweepersoons passagiersbank te vervangen door een draaibare comfortstoel met armleuningen, en heeft het tussenschot alvast verwijderd. Ook kreeg de bus een nieuwe APK en onderhoudsbeurt en zijn enkele cosmetische ‘foutjes’ keurig weggewerkt.

In de volgende post zal ik jullie meenemen in de basis-ombouw en de camperkeuring.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>