up! to Rome

  23 dec 2011   geen reacties
  

Onderstaand verslag is in oktober 2011 geplaatst in AutoVisie/AutoVisieblog.

Een A-segmenter is tegenwoordig veel meer dan een stadsauto. Toch koos Volkswagen ervoor om de pers voor het eerst te laten kennismaken met de up! in Rome. De up! heeft stijl en waar komt dat nou beter tot z’n recht dan in deze Italiaanse stad? Autovisie schreef een Twitter-wedstrijd uit en aangezien ik pasgeleden mijn AYGO total loss had gereden, was ik erg nieuwsgierig en deed mee. Voilà, donderdag zat ik opeens in het vliegtuig om de kleine nieuwe rakker aan de tand te voelen.

up! to RomeOp de eerste persfoto’s vond ik de voorkant een hoog ‘Dinky Toy’-gehalte hebben, maar in het echt oogt de up! volwassen en erg stijlvol. Hij is modern en robuust vormgegeven, aangevuld met leuke retro-elementen zoals de (optionele) velgen die doen denken aan de Kever-wielen van weleer. Uit de lange rij auto’s die voor ons klaar staat, allen met een kenteken dat toepasselijk begint met WOB-UP, kies ik een stijlvolle White up! – een introductiemodel met extra stijlkenmerken zoals grotere velgen, chromen accenten en donker getinte achterruiten. Rome staat bekend om z’n vele historische gebouwen. Met deze fraaie architectuur op de achtergrond komt de nieuwste Wolfsburger zeker in opvallend wit mooi uit.

up! drives like heaven, brakes like hell

Na de persconferentie, die begint met uitleg over het automatische remsysteem bij lage snelheden, beginnen we de dag met een route over (slechte) buitenwegen langs de kust. De 75 pk-versie trekt vlot op, de remmen grijpen gretig aan en de up! laat zich op het allerlaatste moment nog goed de hoek omgooien – iets wat een absolute ‘must’ is in het chaotische Romeinse verkeer. De prestaties zijn voor dit segment ook op hogere snelheden prima, maar ik mis de gretigheid van het blokje uit m’n AYGO. Die laat met z’n brom en duw in de rug veel meer weten dat-ie er zin in heeft, alhoewel de up! het qua cijfers zal winnen. In de VW schakel je klik-klak door de versnellingen heen en blijft het erg stil aan bord. Daarbij is het onderstel erg solide. Comfortabel, maar hij is ook niet vies van wat ruiger bochtenwerk. Oneffenheden worden verrassend goed weggefilterd.

Tijdens de lunch deel ik mijn eerste ervaringen op Twitter en beantwoord ik wat vragen van volgers. Erna is het de hoogste tijd om met de auto het historische centrum te verkennen. Lag het aan mijn beperkte topografische inzicht, of aan het onduidelijke navigatiesysteem dat Volkswagen optioneel monteert? Feit is dat we meerdere keren verkeerd zijn gereden en in totaal ongeveer vier uur achter elkaar in de auto hebben doorgebracht. Toch was er geen enkele vorm van vermoeidheid of rugpijn te bespeuren. Zelfs met mijn 1,95m lengte zitten de stoelen als twee klassen hoger, de ergonomie is top en voorin heb je het gevoel in een veel grotere auto te rijden. Het fraai afgewerkte dashboard (tip: kies wel voor het optionele paneel in kleur, anders krijg je goedkope kunststof) vergroot de kwaliteitsbeleving. De materialen zijn chique, de knoppen afgezet met aluminium-look en alles voelt stevig aan. Da’s wel wat anders in mijn AYGO. Ook de goed klinkende radio (helaas zonder echte iPod aansluiting) is een unicum in dit segment.

up!perclass

Het rijden met de up! heeft me positief verrast. Volkswagen lijkt alle beloften te hebben waargemaakt. De auto voelt in alle opzichten aan als een veel duurder exemplaar, zowel onderstel, interieur en carrosseriedelen voelen zeer solide aan. Desondanks is de up! met z’n vanafprijs van € 8.490 voor veel mensen bereikbaar. Wordt dit de nieuwe Kever? De nieuwe volks-Volkswagen?

Méér auto voor vrijwel hetzelfde geld als de concurrenten kosten. Als de heren verkopers een goede deal kunnen maken, ruil zelfs ik als Toyota-freak zo m’n AYGO in. Die is in alle opzichten een stuk meer ‘basic’. Ik ben wel benieuwd hoe de kleine VW zich in Nederland houdt. Immers: dat lekkere wijntje smaakt thuis op de bank opeens een stuk minder lekker dan op dat zonnige Romeinse terrasje…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>