Denk verder dan je eigen kassa

  15 dec 2013   geen reacties
  

Winkelen in Oberhausen: ik zou het iedereen aanraden. Dit weekend stonden we vanaf het hotel naar winkelgebied CentrO in 3 km file, vooral tussen auto’s met Nederlandse kentekens. Later op de dag waren alle 14.000 (gratis) parkeerplaatsen bezet. De meeste winkels kon je alleen schuifelend door, de stoet mensen volgend over een vaste route en dan maar hopen dat je toevallig zou aanlopen tegen dat ene leuke kledingstuk in de juiste maat, voor die veel te hoge prijs. Een glas Glühwein of een versgebakken visje? Overal te krijgen, maar geen vrije zitplek meer te vinden om rustig te kunnen eten.

CentroKommer en kwel in Nederland

Het is een schril contrast met de meeste winkelcentra in Nederland. Zelfs in deze drukke periode vlak voor de feestdagen is het er (te) rustig. Steeds meer winkelpanden komen leeg te staan. Veel ondernemers klagen dan ook. De crisis is hevig, en de consument eist steeds meer voor minder. In plaats van meer naar buiten te treden, kruipen de meeste ondernemers steeds verder in hun schulp. Het uithangbord van de winkel bevat alleen nog maar aanbiedingen, zelfs in ‘uitgeefmaand’ december. Daarmee probeert de winkelier de consument zo snel mogelijk binnen te krijgen. De chagrijnige en vermoeide uitstraling van het personeel werkt diezelfde consument zo snel mogelijk weer naar buiten, uiteraard wél met enkel die aanbieding-beneden-kostprijs onder de arm. Het is kommer en kwel…

‘Het nieuwe winkelen’ zonder iets nieuws

Hoe kan het dat de ondernemers in Oberhausen wél succesvol zijn? In ieder geval niet door beperking van aanbod (in het hele centrum is geen enkel leegstaand pand te vinden), prijsverlaging (het merendeel van de winkeliers opereert in het hogere prijssegment en visuele aanbiedingen zoek je tevergeefs) of nieuwe technologie (er is weliswaar een app met plattegrond, maar er is geen WiFi en de mobiele telefoon heeft binnen zelfs geen bereik). Oberhausen bruist omdat het er leeft en het zijn de ondernemers die dat faciliteren. Gezamenlijk wordt de grootste kerstmarkt van Duitsland georganiseerd. Topartiesten worden ingehuurd voor entertainment en het hele winkelcentrum is versierd. Er draait sfeervolle muziek en overal kun je eten, drinken en genieten. Door de ondernemers wordt samengewerkt en iedereen geeft de promoties van CentrO (denk aan plattegronden, acties, extra openingstijden) met trots een plek in de winkel.

Hollister in CentrO

Modellen lokken je naar binnen bij Hollister

Elke winkel doet z’n best om de consument met een unieke uitstraling naar binnen te lokken en te entertainen. De merkbeleving is enorm. Elke winkel oogt, klinkt, voelt en ruikt anders. Je zintuigen worden steeds weer geprikkeld. Het maakt nieuwsgierig en gelukkig; beide bevorderen de zin om te kopen. Een live dj in een hypermoderne mannenkledingzaak, een klassiek pianospel tussen de kanten lingerie. Een winkel die volledig donker en zwart is, met kroonluchters die de felgekleurde kleding uitlichten. De mannenafdeling gevuld met stoere parfum, de vrouwenhoek zoet en lief.

Elke winkel is uniek: van Pylones' kleurenpallet ...

Elke winkel is uniek: van Pylones’ kleurenpallet …

Gunfactor

Consumenten willen in essentie altijd kopen. Is het ‘nodig’, dan wil men geen moeite doen en de prijs zo laag mogelijk houden. Maar als ze vermaakt worden, spelen tijd en geld opeens geen rol meer. Winkelen wordt een dagje uit, en voor de plek waar ze het naar hun zin hebben is de gunfactor extra hoog. Dat witte overhemd kopen ze wel bij de winkel met livemuziek, want daar is het zo gezellig. Of: de medewerkster van die speciaalzaak helpt altijd zo vriendelijk, dat ik er graag wat extra betaal voor de lekkernijen.

... tot het chique Liebeskind

… tot het chique Liebeskind

Denk verder dan je eigen kassa

Alle Nederlandse winkeliers die klagen, wil ik oproepen om een dagje te winkelen in CentrO. Zet je oogkleppen af en laat je inspireren. Klagen is energieverspilling, met diezelfde energie kun je zoveel moois doen. Voor ‘het nieuwe winkelen’ en het (terug)winnen van de consument is helemaal geen dure technologie of economische voorspoed nodig. Beleving en samenwerking zijn de toverwoorden. Denk verder dan je eigen kassa, en je zult zien dat het veel meer geld in het laadje van diezelfde kassa brengt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>